Tuesday 14 August 2012

Penyelesaian Masalah Pendaraban Pecahan Tahun 5

Pada entri kali ini, saya ingin berkongsi maklumat dengan semua pembaca tentang sub-topik Penyelesaian Masalah Pendaraban Pecahan tahun 5 daripada topik Pecahan. 

Saya mengambil keputusan untuk berkongsi nota ini dengan semua pembaca kerana ketika menjalani praktikum pada semester yang lepas, saya mendapati murid-murid yang saya ajar tersebut agak lemah dalam penyelesaian masalah. Mereka cepat keliru dengan ayat-ayat yang digunakan di dalam soalan dan seterusnya menyebabkan mereka membuat pengiraan yang salah. 

Melalui nota beserta contoh yang saya sertakan di bawah ini, saya telah menyenaraikan langkah-langkah yang perlu difahami dan diikuti dalam menyelesaikan masalah dalam subjek Matematik. Iaitu menggunakan 4 langkah Model Penyelesaian Masalah Polya. 

Semoga kita semua mendapat kebaikan daripada perkongsian nota ini. :)






Sekarang, apa kata adik-adik pula cuba Contoh 2 di atas menggunakan 
4 langkah yang telah diajar.

No comments: